СТАНДАРТИ И КРИТЕРИИ ЗА ОТГОВОРНА ИГРА
Описаните тук изисквания са взаимствани от регулациите на държави със силно развита хазартна индустрия. Те представляват най-добрите практики в света и са считани за “златен стандарт” в отговорното залагане. Тези критерии касаят всички оператори на игрални сайтове и наземни обекти и съответствието с тях е гаранция за отговорност и почтеност при предлагане на хазартни услуги.
9 СТАНДАРТА и 48 КРИТЕРИЯ ОПРЕДЕЛЯТ СТЕПЕНТА НА АНГАЖИРАНОСТ НА ОПЕРАТОРИТЕ КЪМ ОТГОВОРНОТО ЗАЛАГАНЕ





СТАНДАРТ 1
ПОЛИТИКИ И СТРАТЕГИИ ЗА ОТГОВОРНА ИГРА
Операторът демонстрира осъзнатост за потенциалните вреди, причинени от хазарта, както и мерките за тяхното предотвратяване и смекчаване. Проблемите се адресират чрез интегрирани политики, стратегии и мерки, свързани с културата на организацията.
Критерии
- Ангажимент към отговорното залагане: Публичните изявления посочват корпоративните очаквания и ясно заявяват ангажимент към справянето с вредите, свързани с хазарта, както и мерките за тяхното предотвратяване и смекчаване.
- Стратегия за отговорно залагане: Компанията има стратегия за предотвратяване и смекчаване на вредите с ясни цели и план за действие.
- Култура на отговорно залагане: Лидерството задава приоритет на отговорното залагане.
- Интеграция на отговорното залагане: Отговорното залагане е неразделна част от всички функции в работата.

СТАНДАРТ 2
ПОДГОТОВКА НА СЛУЖИТЕЛИТЕ
Служителите разбират значението на отговорното залагане и как тяхната работа влияе върху защитата на играчите, както и основните концепции касаещи отговорно и проблемно залагане.

Критерии
- Отразяване на корпоративния ангажимент: Служителите разбират ангажимента на оператора към отговорното залагане и как този ангажимент е интегриран във всички аспекти на дейността.
- Разбиране на ключовите концепции за проблемно и отговорно залагане: Служителите разбират вредите, свързани с хазарта, както и основните концепции за предотвратяване и смекчаване на тези вреди.
- Усвояване на уменията и процедурите за работа: Служителите се обучават в уменията и процедурите, необходими за оказване на помощ на играчи, които може да изпитват вреди, свързани с хазарта.
- Системен подход в обученията: всички служители получават задължително и редовно обновявано обучение по темите свързани с отговорен хазарт.
- Прилагане на ключови принципи в обучението: Обучението включва динамичен подход към ученето, който взема предвид различни стилове на учене, използва практически сценарии и редовно затвърждаване на концепциите.
- Оценка на обученията: Обучителните програми редовно се преразглеждат с цел обновяване на съдържанието с най-новите практики.
СТАНДАРТ 3
САМОИЗКЛЮЧВАНЕ
Добре управлявана и ясно комуникирана програма за самоизключване е на разположение на играчите.
Критерии
- Популяризиране на програмата за самоизключване: Програмата за самоизключване е добре промотирана.
- Процес на самоизключване: Процесът на самоизключване е ефективен, добре управляван и ориентиран към подкрепа на играчите.
- Продължителност на самоизключване: Играчите имат опции относно продължителността на забраната.
- Ограничения в рекламата: Изключените лица не получават никаква реклама или промоционални материали през периода на забраната.
- Достъп до ресурси за подкрепа: Изключените лица получават разнообразна информация относно това къде могат да получат помощ.
- Условия на програмата: Предоставя се ясно формулирана информация относно условията на програмата за самоизключване и последствията от нарушаването им.
- Връщане към игра: Съществува процес за безопасно връщане на изключените лица към играта.

УСЛУГИ ЗА БИЗНЕСА
- Консултации отговорна игра
- Обучeние на персонал
- Одит на мeхaнизмите за отговорна игра
- Одит на процесите за отговорна игра
СВЪРЖЕТЕ СЕ С НАС
СТАНДАРТ 4
ПОДКРЕПА ЗА ИГРАЧИ В РИСК
Помощта за играчи, които може да изпитват вреди от хазарта, е лесно достъпна, систематично предоставяна и адекватно документирана.

Критерии
- Политики и процедури: Съществуват политики и процедури за оценка, откриване и справяне със ситуации, в които играчите могат да изпитват вреда.
- Отговор на искания за помощ: Всички служители са запознати с разнообразие от ресурси за помощ и могат да предоставят тази информация по искане на играчи или засегнати лица.
- Отговор към играчи, изпитващи вреда: Налични са системи, които позволяват на служителите да реагират адекватно на играч, който демонстрира затруднение, намира се в криза или признава проблем.
- Отговор на играч, признаващ проблем с хазарта: Съществува ясен протокол, по който персоналът реагира адекватно, когато играч разкрива, че може да има проблем с хазарта.
- Откриване и реагиране на високорисково поведение: Налични са системи за идентифициране и реакция спрямо играчи, които са в риск от развиване на зависимост.
- Документиране на взаимодействия: Взаимодействията с играчите се проследяват и оценяват. Тази информация систематично се използва за подпомагане на играчите.
СТАНДАРТ 5
ИНФОРМИРАНОСТ НА РЕШЕНИЯТА
Използва се систематичен подход за подпомагане, интегриране и разпространяване на информация, с цел улесняване на играчите във вземането на информирани решения и насърчаване на по-безопасната игра.
Критерии
- Достъпност на информацията: Операторът предлага лесно достъпна информация, която помага на играчите да вземат информирани решения относно хазартаното си поведение и ги ориентира как да получат помощ.
- Информация за хазартната грамотност: Предоставя се информация за това как функционират игрите и за често срещаните въпроси при игра.
- Информация за нискорисков хазарт: Предоставя се информация за поведение при нискорисков хазарт, включително как работят инструментите за отговорен хазарт.
- Информация за проблемен хазарт: Предоставя се информация за вредите от хазарта, както и за различните видове подкрепа, които са на разположение на играчите.
- Подкрепа за играчите: Операторът предлага конкретни услуги за подкрепа на играчите, а служителите могат да предоставят специализирана информация относно игралното им поведение (например самооценка, инструменти за управление на играта, услуги за подкрепа и др.).

СТАНДАРТ 6
РЕКЛАМНИ КОМУНИКАЦИИ
Маркетингът, включително рекламата и промоциите, не заблуждават играчите, не представят нереалистично продуктите и не са насочени към потенциално уязвими играчи.

Критерии
- Политика за маркетинг: Съществува политика, която гарантира, че маркетингът не заблуждава играчите, не представя неправилно продуктите и не се насочва към потенциално уязвими играчи.
- Процес на проверка: Има внедрен процес за проверка на всички реклами, за да се осигури спазването на политиката.
- Без заблуждаване: Маркетинговите комуникации не насаждат погрешни схващания за хазарта.
- Рискови играчи и непълнолетни: Маркетинговите комуникации не са насочени към рискови групи и не промотират рисково поведение.
- Контроли на маркетинга: Въведени са предпазни мерки за ограничаване на маркетинговите комуникации към играчи с висок риск.
СТАНДАРТ 7
ПРОФИЛИ И ПЛАЩАНИЯ
Услугите по регистрацията на потребителите и обработване на плащания се предоставят по отговорен начин.
Критерии
- Регистрация на профил: Условията на оператора ясно информират играчите за законовите възрастови изисквания, отговорния хазарт и защитата на играчите.
- Хазарт за непълнолетни: Въведени са предпазни мерки за откриване и предотвратяване на практикуване на хазарт от непълнолетни.
- Един профил: Играчите не могат да имат множество профили при един и същ оператор.
- Информация за профила: Играчите могат лесно да достъпят информация за акаунта си, включително история на играта, както и време и средства, изразходвани за игра.
- Депозити: Методите за депозиране подкрепят защитата на играчите и намаляването на вредите.
- Достъп до средства: Достъпът до средствата е съобразен с политиките за защита на играчите и намаляване на вредите.

СТАНДАРТ 8
ДИЗАЙН НА ОБЕКТА / ПРОДУКТА
Дизайнът на обекта или продукта не насърчават продължителна и компулсивна игра и позволяват ниско рисково игрално поведение.

Критерии
- Ограничения при игра: Продуктите и потребителското изживяване са проектирани така, че да насърчават почивки по време на игра, да избягват прекомерна игра и да следят продължителността на игралните сесии..
- Преглед на нови игри: Всички нови игри се преглеждат от гледна точка на отговорния хазарт.
- Хазартна грамотност: Игралните продукти не засилват митове и погрешни схващания, нито насърчават рисково поведение.
- Инструменти за задаване на лимити – Разходи: Играчите могат да задават различни лимити за разходи, включително за депозити, загуби, оборот и др.
- Инструменти за задаване на лимити – Време: Играчите могат да задават различни времеви лимити, включително почивки, продължителност на игрална сесия и др.
СТАНДАРТ 9
АНГАЖИРАНОСТ НА ЗАИНТЕРЕСОВАНИТЕ ЛИЦА
Операторът е ангажиран да работи съвместно с всички заинтересовани лица, включително играчи, институции и организации работещи в сферата на отговорното залагане, с цел съвместно разработване на механизми насочени към подобряване на игралната среда и минимизиране на рисковете свързани с хазарта.
Критерии
- Консултация със заинтересовани страни: Компанията има систематичен подход за идентифициране и ангажиране на заинтересованите страни с цел предотвратяване и намаляване на вредите.
- Обществени агенции: Компанията работи в сътрудничество със специалисти по превенция и доставчици на лечение, за да насърчава, подобрява и развива лечението, образованието и превенцията на проблемния хазарт.
- Играчите: Събира се обратна връзка, за да се разбере осведомеността и познанията на играчите относно концепции, ресурси и инструменти за отговорен хазарт и проблемен хазарт.
- Изследвания: Ангажиментът към изследвания в областта на отговорния и проблемния хазарт е добре документиран и систематично прилаган от компанията.
